مرواريدهاي دهان زير سايه غفلت‌ها مي‌پوسند

به گزارش  فارس، گرانی خدمات دندانپزشکی بسیاری از مردم را ناچار کرده است تا مجبور نشوند به دندانپزشکی نروند به خصوص اگر نیازمند خدمات تخصصی باشند. مراکز اندکی هم برای مشاوره و آموزش همگانی درباره سلامت دندان وجود دارد به همین علت فرهنگ مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراقبت از دندان از زمان کودکی در کشور ما حاکم نیست.

همه منتظرند تا دولت و بیمه‌ها هزینه درمان دندان‌های پوسیده‌شان را در سنین بالا بپردازند، بیمه‌های ناتوان هم سرباز می‌زنند و این سیکل معیوب همچنان ادامه دارد.* تا مجبور نشوم به دندانپزشکی نمی‌روماحمد پیری 35 کارمند ساله می‌گوید: خدمات دندانپزشکی گران است به همین علت تا مجبور نشوم به دندانپزشکی نمی‌روم از طرفی بیمه‌ها وارد این موضوع نمی‌شوند.

سلامت دهان و دندان بسیار مهم است اما هزینه‌های زیادی را باید مردم بپردازند. فرهنگ‌سازی برای سلامت دهان و دندان هم در کشور بسیار کمرنگ است البته در یک مقطعی نکاتی گفته می‌شود اما باید گفت که به اندازه‌ای که برای چیپس و پفک تبلیغ می‌شود درباره نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان تبلیغ نمی‌شود. می‌توانند با آموزش کودکان در دبستان و مهدهای کودک جلوی خیلی از خرابی‌های دندان را در آینده بگیرند.

وی می ‌افزاید: در برخی از مطب‌های دندانپزشکی خدمات به اندازه‌ای که ویزیت می‌گیرند ارائه نمی‌شود. اصلاً معلوم نیست روی ویزیت دندانپزشکان نظارتی هست یا نه؟پیری ادامه می‌دهد: آخرین بار که برای پرکردن دندان نزد دندانپزشک رفتم گفت مواد مورد استفاده چند نوع است و قیمت‌های متفاوتی دارد از 2 هزار تومان شروع می‌شد تا 40 هزار تومان.

* پول یک پی‌کی را باید بدهم برای ارتودنسیشیرین احمدی 29 ساله نیز از گرانی خدمات دندانپزشکی انتقاد دارد و می‌گوید: 2 بار می‌خواستم برای ارتودنسی دندان‌هایم اقدام کنم که هر بار نتوانستم چرا اولاً با قیمت‌های متفاوتی از 2 میلیون تا 4 میلیون برخوردم و ثانیاً با خودم گفتم بین خرید یک پی‌کی و ارتودنسی باید یکی را انتخاب کنم که در آخر هیچ کدام را انتخاب نکردم.

وی اضافه می‌کند: برخی دندان‌سازها هم دستگاه‌های قدیمی و کثیف دارند و از طرف دیگر مشتری زیادی هم دارند که نمی‌دانم آیا نظارتی روی آنها هست یا نه؟احمدی گفت: قبلاً می‌گفتند هر که دندان طلا دارد پولدار است اما الان می‌گویند هر که پروتز می‌گذارد یا عصب‌کشی دندان می‌کند پولدار است.عباس سعیدی دانشجوی 24 ساله نیز می‌گوید: برخی مراکز خیریه برای ارائه خدمات دندانپزشکی وجود دارند که برای اقشار کم‌درآمد است اما به دلیل زیادبودن مراجعات دندانپزشکان آنها به خوبی به بیمار نمی‌رسند.

در یک روز یک درمانگاه شاید 400 نفر ویزیت کند در حالی که 6 تا 7 دندانپزشک وجود دارد.وی می‌افزاید: برخی موادی که برای پرکردن دندان استفاده می‌شود مطلوب نیست و زود خالی می‌شود که باید نظارت روی این موضوع بیشتر شود.سعیدی اضافه می‌کند: خدمات دندانپزشکی نه جزء بیمه‌های تکمیلی است و نه پایه عصب‌کشی‌، پرکردن دندان و گذاشتن آن جزء خدمات بیمه‌ تأمین اجتماعی نیست لذا شاید خیلی از مردم اصلاً به کنار در مطب‌های دندانپزشکی هم که می‌رسند راه خود را کج کنند.

* 60 درصد کودکان و نوجوانان از یکی از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برندحسین حسنی بافرانی، نماینده مردم نائین در مجلس می‌گوید: وضعیت بهداشت دهان و دندان مردم اسف‌بار است. بیش از 60 درصد بچه‌های پیش‌دبستانی، دبستان و مدارس راهنمایی از یکی از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند.وی افزود: با وجود فعالیت‌هایی که وزارت بهداشت در این زمینه داشته است گران‌بودن هزینه‌های دندانپزشکی یکی از دلایلی است که این وضعیت را به وجود آورده است.

البته فعالیت‌هایی در مجلس هفتم آغاز شد که به عنوان مثال برای اولین بار مبلغ بین 2 تا 3 میلیارد تومان برای بیمه خدمات دندانپزشکی ویژه مدارس لحاظ شد. پس از آن قرار بود دولت هر سال مبلغ بیشتری را درخواست کند. این اعتبار همچنان پایدار است اما میزان اعتبار پایین است و شاید نتوان با آن کاری کرد.بافرانی تصریح می‌کند: به جز بیمه‌های تکمیلی و برخی سازمان‌ها که توان دارند پرسنل خود را حمایت کنند.

بیمه‌های دیگر در حد کشیدن دندان مردم را حمایت می‌کنند اما برای ترمیم، جراحی و درمان بیماری‌های دهان و درمان حمایتی صورت نمی‌گیرد.وی اضافه می‌کند: متأسفانه بیمه‌ها حمایت چندانی در این زمینه ندارند همچنین با توجه به اینکه بیماری‌های دهان و دندان به طور مستقیم و غیر مستقیم روی بیماری‌های سایر اعضا اثر دارد باید نتیجه گرفت که هزینه‌های غیر مستقیم زیادی از این طریق به بیمه‌ها تحمیل می‌شود که اگر این سیاست در بین مسئولان جا بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

بافری با بیان اینکه در کار آموزشی در این زمینه غفلت شده است، می‌گوید: مجاب‌کردن وزارت رفاه و شورای عالی بیمه برای حمایت بیمه‌ای این خدمات تا سقف خاصی می‌تواند باعث برون‌رفت از وضع موجود شود.وی اضافه می‌کند: بعد از انقلاب تربیت نیروی انسانی دندانپزشک مناسب بوده است و در حال حاضر در مراکز بهداشتی و درمانی دندانپزشک‌ها حضور دارند که تکمیل کادر نیروی انسانی در این زمینه هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم نائین همچنین معتقد است: مسائل تغذیه‌ای، سوء تغذیه و مصرف کم شیر و لبنیات نیز روی بیماری‌های دهان و دندان تأثیر بسزایی دارد.* تمام نوزادان، تحت پوشش مادام العمر بیمه دندانپزشکی قرار می‌گیرندمحمد حسین خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: بر اساس طرح وزارت بهداشت و در صورت تصویب نهایی آن تمام نوزادان متولد فروردین 89 با پرداخت ماهانه هزار تومان تحت پوشش خدمات آموزشی و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و بیمه مادام العمر دندانپزشکی قرار می‌گیرند.

وی اضافه می‌کند: مهمترین شاخص بهداشت دندان در ایران و جهان شاخص DMF است که میزان پوسیدگی، کشیدگی و پر کردن دندان را در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد، در کشور ما آخرین بار در سال 83 این شاخص برای گروه سنی 12 ساله به صورت کشوری اندازه گیری شد و نشان داد که هر ایرانی 12 ساله به طور متوسط 1.86 دندان پوسیده، پرکرده یا کشیده دارد.

خوشنویسان ادامه می‌دهد: این شاخص نسبت به استانداردهای جهانی کشور ما را از نظر سلامت دهان و دندان در جایگاه نامطلوبی نشان می‌دهد به خصوص اینکه بیشترین میزان این شاخص با 1.62 به شاخص پوسیدگی مربوط است و میزان کمتری از آن به شاخص پرکردن که نشان اقدامات درمانی است مربوط است بنابراین هم از نظر پیشگیری از بیماری‌های دندانی و هم درمان در کشور ضعف داریم که باید اصلاح شود.

وی می‌گوید: به طور طبیعی این شاخص با سن ارتباط مستقیم دارد و مسلماً میزان پوسیدگی، کشیدگی و پر کردن دندان برای افراد با سن بالاتر در کشور بیشتر است. خوشنویسان می‌افزاید: بررسی کشوری شاخص DMF در کشور هر 5 سال یکبار انجام می‌شود و بر این اساس امسال هم طرح کشوری همه پرسی درباره سلامت دندان در سراسر کشور با همکاری مرکز همکاری‌های سازمان بهداشت جهانی در سراسر کشور به صورت استانی انجام می‌شود تا هم به آمار دقیق‌تری برسیم و هم میزان بهبود یا افت این شاخص در کشور پی ببریم.

به گفته رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، شاخص دیگر سلامت دهان و دندان میزان التهاب و بیماری‌های لثه است که بر اساس آمارگیری سال 83 حدود 13.2درصد افراد 12 ساله در کشور دچار التهاب لثه هستند و 6.1 درصد آنها نیز التهاب لثه به همراه جرم را با هم دارند که از این نظر نیز وضع خوبی نداریم. وی ادامه می‌دهد: برنامه دیگر وزارت بهداشت، بیمه دندانپزشکی همه نوزادان متولد فروردین 89 است که در مرحله تدوین است و قرار است با همکاری یکی از سازمان‌های غیر دولتی اجرا شود، البته هنوز در این زمینه با بیمه‌‌ها وارد مذاکره نشده‌ایم ولی با توجه به اینکه این برنامه از بدو تولد اجرا می‌شود و تمام والدین را موظف به شرکت در کلاس‌های آموزشی و رعایت اصول پیشگیری از بیماری‌های دندان فرزندانشان می‌کند امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر با بیمه‌ها نیز به توافق برسیم و طرح را اجرا کنیم.

خوشنویسان درباره بیمه خدمات دندانپزشکی نیز می‌گوید: سالهاست که موضوع بیمه دندانپزشکی به علت گران بودن خدمات آن با مخالفت بیمه‌ها مواجه است اما چون این طرح از بدو تولد نوزادان اجرا می‌شود و والدین نوزادان را ملزم به رعایت اصول بهداشتی می‌کند امیدواریم با استقبال بیمه‌ها مواجه شود به خصوص اینکه در صورتی که والدین دو جلسه متوالی در جلسات مشاوره و معاینه دندان نوزادان شرکت نکنند، فرزندشان از شمول این طرح خارج می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا